donderdag 18 juni 2009







18 juni
We hebben ook de Oegandese boten gezien die hier in Kisumu komen om houtskool te leveren. Het is een trip van 3 dagen en dan duurt het nog een paar dagen voordat ze de waar verkocht hebben. Dan moeten ze ook nog wachten op gunstige wind want ze kunnen niet tegen de wind in laveren. Een gemiddelde boot heeft 150 tot 180 zakken houtskool in de boot. Maar de lading ligt gewoon op de bodem van de boot en ze hebben zakken mee . Er zijn ook grotere boten die 300 zakken aan waar mee kunnen nemen. Terug nemen ze niet echt waar mee of het moeten koeien of geiten zijn.
Dit heb ik gehoord terwijl ik met een paar mannengepraat heb die in het dorpje aan de aanleghaven wonen. Wat ik van hun heb gehoord is dat Oeganda het goed doet . Behalve de waar in boten komt er ook waar over de weg de grens is hier niet ver weg en het meeste gaat naar of via Kisumu. Kenia heeft meer de grondstoffen maar Oeganda heeft een betere regering. Kenia is weer een paar plaatsen geklommen op de corruptieschaal. De scherpe tweedeling na de rellen van vorig jaar maakt regeren erg moeilijk. Bij een land wat zoiets meemaakt wordt dan ook duidelijk dat er meer dan 40 etnic groups zijn wat dan belangrijker lijkt dan Keniaan zijn. Ook is er een wet dat als je voor de staat werkt bijvoorbeeld als politieagent dan mag dat niet doen in je geboortegrond. Dit om corruptie en rassenproblematiek te ondervangen. Na de relllen lijkt dit juist ee tegengestelde werking te hebben. Groepen politieagenten van een andere ras die samen wegversperringen maken en daarbij een extra zakcentje verdienen.

1 opmerking:

  1. Hallo Els, Han en Paul,

    Mijn naam is Els Wijt-Mulder en ik woon bijna 4 jaar in Kisumu waar ik een Stichting heb opgericht voor gehandicapte kinderen. Ik zou graag met jullie in contact komen, i.v.m. een adoptiezaak van 2 van onze kinderen en de wachttijden van de Hoge Raad. Mijn telefoonnummer is: 0725221066 of 0770624722. Zouden jullie zo vriendelijk willen zijn contact met mij op te nemen. Bij voorbaat hartelijk dank.

    BeantwoordenVerwijderen